آموزش تولید محتوا

به دنبال یادگیری یکی از مهمترین شاخه های درآمدی دیجیتال مارکتینگ یعنی تولیدمحتوا هستی؟

چرا آموزش با ما؟

چه چیزی آموزش تولید محتوا ما را با بقیه متمایز می‌کند؟

تولید محتوا یک مهارت است! مهارتی که میتوانید با آن روی خود سرمایه گذاری کنید!

در عصر کنونی که رقابت ها بسیار تنگاتنگ شده، بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفته اند مخاطبان هدف خود را از طریق محتوا و تولید محتوا جذب کنند. پس چرا یک مهارت که در هرجایی برای شما کاربرد دارد را به خوبی آموزش نبینید؟

نکاتی که قبل از آموزش تولید محتوا باید بدانید؟

همانطور که صحبت شد تولید محتوا یکی از شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ است.

اما قبل از آموزش دیدن تولید محتوا باید یکسری نکات را به خوبی بدانید تا در حین یادگیری و آموزش دچار سردرگمی و دلسردی نشوید.

  • آموزش در کنار عملفقط روی آموزش دیدن تمرکز نکنید. آموزش های خود را در قالب عملی نیز پیاده سازی کنید.
  • آزمون و خطا کنیدتا جای ممکن مهمترین نکات مربوط به تولید محتوا در این آموزش ذکر شده اما با آزمون خطا میتوانید بهترین روش ها را پیدا کنید.
  • زود ناامید نشوید!تولید محتوا یک پروسه زودگذر و موقتی نیست. نیاز به تمرکز و صبر دارد. به همین دلیل در حین تولید محتوا خستگی یک امر عادی است.
  • صاحب شبک شوید!بعد از دیدن آموزش و فهمیدن مطالب، سعی کنید سبک خودتان را پیاده سازی کنید. به مرحله ای برسید که بتوانید سبک خودتان را روی محتوا پیاده سازی کنید. این مانند این است که امضای خودتان را پای محتوا درج کرده اید
نظر اندرو دیویس درباره تولید محتوا و آموزش آن

اندرو دیویس (فیلم ساز مطرح آمریکایی)

محتوا باعث ایجاد روابط می شود. روابطی بر پایه اعتماد و این اعتماد منجر به ایجاد درآمد برای شما می شود!

ویژگی های مهم یک محتوای باکیفیت

آموزش تولید محتوا کاربرپسند

کاربرپسند

بی شک، مهمترین ویژگی یک محتوای باکیفیت این است که توسط کاربران مورد پسند و مورد تایید واقع شود.

آموزش تولید محتوا مناسب گوگل

قابل درک توسط ابزارها

محتوا هرچقدر هم کاربرپسند باشد. باید تا جای ممکن توسط ابزارهای آنلاین مثل گوگل یا اینستاگرام قابل درک باشد و معیارها و الگوریتم ها در آن رعایت شده باشد.

آموزش تولید محتوای جامع

کامل

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک محتوای باکیفیت «کامل» بودن محتوا هست. محتوای باید تا جای ممکن کامل باشد تا هم نیاز کاربر را رفع کند و هم از طرفی کاربر را وابسته کند.

آموزش تولید محتوا

از اونجایی که تولید محتوا این روزها به یکی از اصلی ترین شاخه های دنیای دیجیتال تبدیل شده، قصد داریم در این مطلب به آموزش تولید محتوا بپردازیم. شغل تولید محتوا در هر زمینه کسب و کاری این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و اکثر شرکت ها به نحوی به محتوا و یک تولید کننده محتوا نیاز دارند. در حال حاضر درآمد میانگین یک تولید کننده محتوا در سطح جهانی سالانه حدود 55 هزار دلار است و در ایران ماهانه 5-7 میلیون تومان بصورت میانگین هستند. به همین دلیل نیاز است بخوبی آموزش تولید محتوا ببینید و تمرین کنید و درآمد خود را در این حوزه پرپتانسیل افزایش دهید.

فرقی نداره چه سوالاتی را رابطه با آموزش تولید محتوا دارید، از جمله: آموزش تولید محتوا در اینستاگرام، آموزش تولید محتوا در یوتیوب، آموزش تولید محتوا با موبایل یا هر سوال دیگه ای در رابطه با تولید محتوا و آموزش های آن.

اگر دنبال آموزش تولید محتوا هستی، پس احتمالا سوالات زیر هم برات پیش آمده! (FAQ)

  • آموزش تولید محتوا در اینستاگرام
  • آموزش تولید محتوا در فضای مجازی
  • آموزش تولید محتوا آن هم بصورت رایگان!
  • آموزش تولید محتوا در یوتیوب
  • آموزش تولید محتوا با موبایل
  • فایل PDF آموزشی تولید محتوا
  • سایت های آموزش تولید محتوا (بهترین سایت ها!)
  • دوره های آموزش تولید محتوا
  • و……………… سوالات دیگر محتوایی!

محتوا و آموزش تولید محتوا پادشاه است!

بله ما تمام نیازهای شمارو تا حد ممکن درباره تولید محتوا سنجیدیم و قصد داریم در اینجا تا حد ممکن تمام سوالات شما رو پیرامون تولید محتوا و یادگیری تولید محتوا حل کنیم.

خب قبل آموزش بگذارید یک سوال مهم رو با یک جواب جامع حل کنیم!

محتوا و تولید محتوا یعنی چی؟

محتوا یعنی چی؟ تولیدِ محتوا یعنی چی؟ یک مثال ساده براتون میزنیم، هر چیزی که در اطرف ما هست یک محتواست! این مقاله، تصاویر این مقاله، ویدیوهای این مقاله، خوده سایت امین سئو، یک مداد، یک لپ تاپ، یک میز همگی محتوا هستند! اما تولید محتوا یعنی چی؟ تولید محتوا یعنی ما بیایم حالا با استفاده از از این محتواهایی که وجود دارند یا محتوایی که ما بوجود می آوریم، چیزی رو تولید کنیم، چی رو تولید کنیم؟ محتوا رو! پس حواست باشه هرچیزی که تو در اطرفت میبینی محتواست. اما اینکه بتوانی با استفاده از اون محتوا یک تولید محتوا جذاب داشته باشی یک قضیه دیگست که در ادامه این آموزش محتوا اون رو میفهمی!

تولید کننده محتوا کیست

تولید کننده محتوا کیه؟

تولید کننده محتوا هرکسی میتونه باشه! خودت که در حال حرف زدنی، دوستی که داره باهات صحبت میکنه هم داره تولید محتوا میکنه! لئوناردو دیکاپریو و جنیفر لوپز هم که در حال بازیگری هستند در حال تولید محتوا هستند! پس هرکسی میتونه یک تولید کننده محتوا باشه! اما یچیزی رو یادت نره! هر محتوایی هم جذاب نیست!

چرا آموزش تولید محتوا ببینیم؟

همانطور که اشاره کردیم، هرچیزی میتونه محتوا باشه و هرکسی هم میتونه تولید کننده محتوا باشه! اما یک اصل مهم در تولید محتوا جذاب بودن محتواست! بازیگری و محتوایی که بازیگر معروف آمریکایی (لئوناردو دیکاپریو) به نمایش میزاره با یک بازیگر آماتور چقدر فرق داره؟ تفاوت چیه؟ جذابیت محتوا. چجوری جذابیت محتوا رو بالا ببریم؟ آموزش ببینیم و تمرین کنیم!

آموزش انواع تولید محتوا

چند نوع تولید محتوا داریم؟

قبل از اینکه سراغ آموزش تولید محتوا برویم! باید اول ببینم میخواهیم در چه زمینه و دسته ای تولید محتوا کنیم. به همین دلیل سراغ شاخه اصلی تولید محتوا میرویم.

  • تولید محتوای متنی
  • تولید محتوایی تصویری
  • تولید محتوای ویدیویی
  • تولید محتوای صوتی

شاخه های اصلی تولید محتوا

1- تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی در حال حاضر پر استفاده‌ترین نوع تولید محتوا است. این نوع تولید محتواها قرن هاست که رواج دارد، حتی کتاب های آسمانی نظیر انجیل هم یک نوع تولید محتوای متنی بوده است! زیر مجوعه های اصلی تولید محتوای متنی عبارتند از: نوشتن بلاگ پست، PDF، پاورپوینت، نوشتن ایمیل و دیگر محتواهایی که متن چاشنی اصلی آنهاست.

معروف ترین ابزارهایی که برای تولید و آموزش محتوای متنی استفاده میشوند عبارتند از: ورد، اکسل، پاورپوینت.

در ادامه به آموزش تولید محتوای متنی میپردازیم.

2- تولید محتوای تصویری

تولید محتوای تصویری نیز در حال حاضر در دنیای دیجیتال و همچنین دنیای واقعی جایگاه بسیار بالایی دارد. زیر مجموعه های اصلی تولید محتوای تصویری عبارتند از: اینفوگرافیک، عکاسی، گیف سازی، پست های شبکه های اجتماعی از جمله شاخه های تولید محتوای تصویری هستند.

معروف ترین ابزارهایی که برای تولید و آموزش محتوای متنی استفاده میشوند عبارتند از: ادوبی فتوشاپ، ایلاستریتو، Affinity Photo، لومینار AI.

در ادامه به آموزش تولید محتوای تصویری میپردازیم.

3- تولید محتوای ویدئویی

تولید محتوای ویدویی در قرن 21 بسیار فراگیره شده. از صنعت سینما گرفته تا تبلیغات ویدویی. زیر مجموعه های اصلی تولید محتوای ویدیویی عبارتند از: فیلم سازی، انیمیشن سازی و پویانمایی، موشن گرافیک.

معروف ترین ابزارهایی که برای تولید و آموزش محتوای ویدویی استفاده میشوند عبارتند از: پریمیر، افترافکت، فیلمورا و کورل درا، مایا.

در ادامه به آموزش تولید محتوای ویدیویی میپردازیم.

4- تولید محتوای صوتی

تولید محتوایی صوتی نیز جز محتواهایی است که این روزها بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته. زیر مجموعه های اصلی تولید محتوای صوتی عبارتند از: پادکست، کتاب صوتی، تبلیغات صوتی.

معروف ترین ابزارهایی که برای تولید و آموزش محتوای صوتی استفاده میشوند عبارتند از: ادوبی آیودیشن، آیودا سیتی و Hindenburg Journalist.

در ادامه به آموزش تولید محتوای صوتی میپردازیم.

آموزش تولید محتوا (در همه زمینه ها)

آموزش تولید محتوا

خب حالا که با شاخه های اصلی تولید محتوا آشنا شدید، برویم سراغ مسئله اصلی یعنی آموزش تولید محتوا. قبل از هرچیزی باید بدانید که تولید محتوا در هرکدام از این دسته های اصلی متفاوت است. برای مثال کسی که در زمینه تولید محتوای  بصری فعال هست با فردی که در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت است، فعالیتشان متفاوت است. و به طبع آموزش به این افراد نیز متفاوت است. برای مثال تولید کننده محتوای متنی باید بتواند به راحتی یک متن 2000 کلمه ای بنوسید، اما یک فرد فعال حوزه تولید محتوای بصری باید در زمینه خلق تصاویر خلاقانه فعال باشد و نیاز به پردازش متن های زیاد ندارد.

اما یکسری نکات محتوایی هست که در همه شاخه های تولید محتوا یکی هستند و آموزش دیدن این نکات در شغل تولید محتوا بسیار حیاتی هستند.

1- جذاب در اولین نگاه

اولین نکته در آموزش تولید محتوا، جذاب بودن محتوا است، فرقی نمیکند محتوا در چه زمینه و حوزه ای هست، محتوا باید در اولین نگاه جذاب باشد، چه یک ایمیل باشد، چه یک SMS چه یک متن و چه تصویر، صوت یا ویدیو. اکثر مخاطبان در اولین نگاه خود محتوا را قضاوت میکنند.

2- سرگرم کننده یا پراطلاعات یا هر دو!

دومین نکته مهم در آموزش تولید محتوا که باید بدانید این هست که باید محتوای شما یا سرگرم کننده باشد یا پر از اطلاعات کاربردی خوب باشد، یا ترکیبی از هردو باشد! البته دقت کنید که نباید در این قضیه افراط و تفریط کنید به همین دلیل ترکیب این دو باعث میشود یک محتوا معروف و پرمخاطب باشد. وقتی محتوا پر از اطلاعات باشد حوصله مخاطب را سر میبرد از طرفی وقتی بیش از حد جنبه سرگرمی داشته باید و اطلاعات خاصی به کاربر منتقل نکند برخی مخاطبان خود را از دست میدهد.

همچنین بخوانید: طراحی سایت شیراز

از این روز نیاز است که شما با آموزش های کاربردی و بدرد بخور این نکات را یاد بگیرید.

3- محتوا دارای تنوع باشد

سومین نکته مهم آموزش تولید محتوا که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. محتوا باید دارای تنوع باشد. یعنی یک محتوا نباید صرفا عکس باشد، یا صرفا فقط ویدیو یا متن باشید. در محتواهای متنی باید از تصاویر و ویدیوها استفاده شود، در محتواهای ویدویی باید از صوت و متن بهره برد و در محتواهای تصویری نیز به همین صورت.

این نکته را فراموش نکنید که همه مخاطبان فقط از یک نوع شاخه محتواهای خوششان نمیاد و هر مخاطبی به یک شاخه محتوایی یا ترکیبی از آنها علاقه مند است. برای مثال یک فرد ممکن است فقط محتواهای صوتی را ترجیح دهد در صورتی که مخاطبی دیگر به محتوای متنی صرافا علاقه دارد. به همین تنوع محتوایی باعث میشود مخاطبان بیشتر با محتوای شما تعامل بگیرند.

نکته: فراموش نکن که این روزها تمرکز تمام پلتفرم ها روی محتوای که از مخاطب تعامل میگیرند هست. فرقی نمیکنه که محتوای شما چه قدر ارزشمند باشه، محتوای تعاملی امروزه یک اصل است!

این 3 نکته که در این مطلب آموزشی تولید محتوا شاره شد؛ 3 نکته پایه هستند و در تمام شاخه های تولید محتوا کاربرد دارد، پس فرقی نمیکنه در کدام حوزه محتوایی فعالیت داری! یک نویسنده ای یا یک ویدیوساز یا گرافیست باید بتوانی از این نکات مهم پیروی کنی!

حالا که با نکات اصلی آشنا شدید پس برویم سراغ آموزش تولید محتوا در هر کدام از شاخه اصلی تولید محتوا. یعنی آموزش تولید محتوای متنی، آموزش تولید محتوای تصویری، آموزش تولید محتوای ویدویی، آموزش تولید محتوای صوتی.

1- آموزش تولید محتوای متنی

محتوای متنی هرچند زمان بسیار زیادی از قدمت آن میگذرد اما هنوز هم بسیار پراستفاده است. در تولید محتوای متنی چند نکته مهم وجود دارد. از جمله: استفاده از آمار و ارقام، رعایت حد مناسب رسمی بودن یا زیادی خودمانی نبودن متن! و استفاده از بهترین و جملات ممکن در اولین پاراگراف ها.

2- آموزش تولید محتوای تصویری

محتوای تصویری نیز این روزها بسیار پرکاربرد شده. محتوای تصویری میتواند یک تصویر تکی باشد یا چندین تصویر مانند اسلایدها باشد. اما یکسری نکات مهم تخصصی هستند که افراد فعال حوزه تولید محتوای تصویری بصورت اختصاصی در دوره های مشخص یاد میگیرند یا بصورت تجربی یاد میگیرند. برای ترکیب  مناسب رنگها، تضاد رنگ ها، استفاده از فونت های مناسب در تصاویر، ابعاد تصاویر و…. حتی فرد فعال در این حوزه میداند انسان موقع نگاه به یک تصاویر برخی المان های تصاویر را زودتر از المان های دیگر تصویر میبیندد به همین جهت باید توجه ویژه روی آن المان ها داشته باشند.

3- آموزش تولید محتوای ویدویی

بدون شک محتوای ویدیویی جذاب ترین و گسترده ترین شاخه تولید محتوا است به همین دلیل باید در این زمینه آموزش های حرفه ای و جامعی دید. مهم نکته محتوای ویدویی جذاب بودن آن در 5 ثانیه اول است. این روزها فضا اینترنت پر شده از ویدیو. اینکه محتوای ویدیویی شما دیده شود و با تعامل همراه شود نیازمند جذابیت در 5 ثانیه اول است.

آموزش تولید محتوا در اینستاگرام

بدون شک اینستاگرام در ایران و جهان یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب است. برخی افراد در این پلتفرم بصورت معمولی فعالیت دارند و برخی بصورت حرفه ای فعالیت دارند و به دنبال درآمد از اینستاگرام هستند. به همین جهت نیاز هست که در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام آموزش لازمه را ببینید. اینستاگرام از 2 نوع محتوا پشتیبانی میکند تصویر و ویدیو. البته از متن نیز پشتیبانی میکند اما در کپشن جای دارد و اولویت ندارد.

آموش تولید محتوا در اینستاگرام یک حوزه گسترده است و به راحتی نمیتوان همه نکات مهم و جامع را در این مقاله یا پارگراف قرار داد. اما نکات و ابزارهایی که برای تولید محتواهایی ویدیویی و تصویری معرفی شدند را میتوانید برای تولید محتوا در اینستاگرام نیز استفاده کنید.

آموزش تولید محتوا در یوتیوب

یوتیوب دومین سایت پربازدید دنیا بعد از گوگل است، پس بدون شک این پلتفرم یک پلفترم بسیار پرپتانسیل است. از همین رو بسیاری از افراد به دنبال آموزش تولید محتوا در اینستاگرام هستند. درآمد از یوتیوب نیازمند آموزش های تخصصی در این زمینه است به همین دلیل توصیه میکنیم به سایت های تخصصی فعال در حوزه آموزش یوتیوب مراجعه کنید.

آموزش تولید محتوا با موبایل

این روزها سیستم موبایل آن قدر پیشرفت کرده که به راحتی میتوانید با استفاده از موبایل به تولید محتوا بپردازید. بهترین برنامه های موبایل برای تولید محتوا عبارتند از: پیکس ارت، اینشات، کپ کات، کنوا، پریمیر موبایل، ادوبی لایت روم.

برخی از مهمترین از ابزارهای تولید محتوا که از آن بهره می‌بریم

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید